tisdag 26 mars 2013

Vad är ok att ha som bisyssla inom socialt arbete?

Under årens gång har jag och mina kolleger fått höra att en inkomstbringande bisyssla ska rapporteras in till chefen och skall vara godkänd utav chefen. Dessutom får man inte arbeta för många timmar på sin bisyssla. Vem är det som avgör vad som egentligen är lämpligt? Är det lämpligare att arbeta ideellt utan lön då det inte behöver rapporteras till chefen?

Om jag har en bisyssla som modell och får betalt för det, ska jag vara tvungen att rapportera det till chefen inom socialt arbete? Och om jag modellar – hurpass lättklätt är lämpligt? Och vem avgör det? Är det ok att synas på en vardaglig bild fotad på stranden iklädd badkläder. Du ser folk av olika de slag, tanter i badkläder, lekande barn… Inget utmanande men är det ok? Måste man vara ett helgon ”bara” för att man arbetar inom socialt arbete?

Är det ok att träna 4 pass i veckan? Du kan ju bli trött och det kan ju påverka arbetet.. Eller kan man tänka omvänt att man tränar för att faktiskt hålla sig frisk både fysiskt och psykiskt? För att orka med jobbet som ofta innebär mycket stress och press.

Under medarbetarsamtalet fick jag frågan – tycker du att ditt liv är i balans? Jag frågade henne vad hon egentligen menade med frågan? Hon svarade; Hur håller du din hälsa i skick? Ja, jag tränar och upplever att mitt liv är i balans, svarade jag. Hon svarade då – ja, vissa tycker det är en känslig fråga då det berör ens privatliv. Bör man inte ta en tankeställare utifrån att frågan väckt känslor bland arbetstagare…

"It's never too late, its never too bad, and you are never too old or too sick to start from scratch once again." -- Bishnu Ghosh

6 kommentarer:

  1. Ja gör va ja vill på fritiden så länge det inte påverkar jobbet. Dom ska skita i va ja gör o hur mkt extra ja får i lön o jobbar!

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar extra på ett boende två gånger per månad och har inte rapporterat det. Hur många timmar menar de är okey? :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag förstått det: att om man jobbar sin huvudsyssla inom Stockholms stad och har sin bisyssla inom Stockholm stad så är maxgränsen 20 timmar per månad. Däremot får vi jobba utanför Stockholm stad utan maxgränsen.

      Radera
  3. E du modell? (= Kör på! För få snygga soc hahaha

    SvaraRadera