måndag 18 mars 2013

En avkopplande måndag morgon...

Känslan av att tränga undan jobbet en fredag kväll.. jag borde ha gjort så mycket mer.. Fan jag glömde, fan jag hann inte.. ååååh jag räcker inte till. Jag har påtalat detta 1000 gånger för chefen men vad hjälper det. Blir en gnällkärring som TYDLIGEN har tid att gnälla än att jobba! Jag vill ha mer tid! Vad jobbar vi med egentligen? Datorer? Papper? Vart tog människan vägen, den behövande? Vem behöver vad? Vad behöver vem? Ledningen och 1000 andra behöver sin statistik? Men klienten då som står på gatan och inte har tak över huvudet fast Stockholm stad har Tak-Över-Huvudetgarantin (TÖG). Men det är fullt överallt på härbärgena! Ni får INTE gå utanför avtal! Ni får inte, Ni får inte, Ni får inte… Ni socialsekreterare har inte någon delegation! Ha budget i balans! Sparkrav, vi går back! Nu måste vi hjälpas åt att spara. Ja, socialtjänsten är ju verkligen känd för att vara frikostliga.. mmm..verkligen.. NOT!

Ja just det.. Så var det måndag igen.. hmm.. står här i duschen och tänker på ALLT jag ska hinna göra idag. Måste göra idag! Hann ju inte i fredags. Och inte i torsdags. Och inte i onsdags och dagen innan dess och dess och deeeess. Klienterna skriker, chefen skriker, kollegerna skriker, samverkanspartners skriker.. och så finns det klienter och samverkanspartner som säger: TACK FÖR ETT GRYMT MÖTE och jag blir varm och glömmer allt gnäll och brist på tid. JAG JOBBAR FÖR ATT JAG VILL FÖRÄNDRA! Klart som fan att jag gnäller när det blir omöjligt att förändra! När arbetsvillkoren försämras. Just det.. kommer på mig, står fortfarande i duschen.. på jobbet i tanken.. Bort med tanken, jag är inte på jobb än! Njut av ledigheten så länge det varar! Men just det.. medarbetarsamtal… har jag hunnit förbereda mig? Nej.. idag måste jag hinna ta lunch.. men nej, har jouren.. Då vet man aldrig om man får möjlighet till lunch. Hoppas på en lugn jourdag så jag hinner med mitt ”vanliga” jobb. Måste skriva avslagsbeslut, just det! Måste registrera avsluta utredning enligt 11 kap 1 § Socialtjänstlagen. Måste skriva klart utredningarna, måste knappa in statistik, måste boka 1000 möten, MÅSTE.. men HALLÅ.. var är handduken.. fortfarande på jobbet i tanken. Försvinn! Medveten närvaro.. yes.. NOT!

Önskar er en grym dag! Själv ska jag göra det jag är bäst på – kämpa i motvind, le brett och se möjligheter när hindren växer sig större!

12 kommentarer:

  1. Haha - ADHD! =) Du är grym! Skriv fler personliga berättelser dom är roliga. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack snälla. Det kommer fler, lovar! Kram

      Radera
  2. Samma lika här! Tänker för mkt. Behöver semester :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi tänker och har empati, hur skulle vårat arbete se ut annars? Fortsätt kämpa för en god sak.

      Radera
  3. Cool, vem e du?!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En socialarbetare som säger vad jag tycker och tänker. Jag vill ge kraft åt andra i liknande situation att kämpa för att förbättra/förändra olika delar inom socialt arbete. Mission impossible - du väljer, är du med eller inte? :)

      Radera
  4. Låter som ditt liv kretsar runt ditt jobb och vice versa. Hoppas du finner lite egentid där du kan koppla bort jobbet helt och hållet. Kanske tar en dusch o tänker på något helt annat. Får önska dig glad påsk

    SvaraRadera
  5. Hej! Tack för din kommentar och omtanke. Jodå, jag har mer än bara jobbet i mina tankar och arbetar inte dygnet runt. Träning och att umgås med nära och kära är prio. Hoppas du hade en bra påsk (blir ju nyfiken på vem du är). Må gott!

    SvaraRadera