torsdag 21 mars 2013

Det är inte vem som helst som säljer Situation STHLM

Situation Stockholm är en fackligt, partipolitisk, och religiöst obunden gatutidning som säljs av hemlösa och fd hemlösa. Den publicistiska målsättningen är att skapa debatt och opinion rund frågor som rör målgruppen – hemlösa människor. De skriver om människor och företeelser ur ett gatuperspektiv. Situation Sthlm är nyhetsledande i landet inom de sociala frågor som rör hemlöshet. Tidningen skriver om hemlöshet och utanförskap med ett vidare perspektiv än andra medier och det synsättet går igen i allt material i tidningen.

Situation Sthlm driver även en social verksamhet. När vissa väljer att skrika av sin frustation så väljer andra att skriva av sig i tidningen. Några gör både och. Situation Sthlm erbjuder hjälp till självhjälp genom meningsfull sysselsättning i form av tidningsförsäljning utifrån varje individs villkor.

Situations Sthlm är guldäggsdominerade utifrån sin CV-kampanj. Guldägget är en årlig strid i reklam arrangerad av Sveriges Reklamförbund. Guldägget startade 1960 samt är därmed Sveriges äldsta, största samt mest prestigefyllda reklamtävling.

Försäljningen av Situation Sthlm hade sjunkit med 22% under 2012. Hela året hängde på en lyckad försäljning den sista månaden. Briefen var att lyfta fram säljarna som starka individer, inte utmåla dem som offer. Säljare fick skriva om sina omskakande livsöden i autetiska CV's, som hängdes upp på utomhustavlor med rubriken: Det är inte vem som helst som säljer Situation Sthlm.

Försäljningen stiger alltid i december, och man hoppades i bästa fall på en ökning med 50% jämfört med månaden innan. Den faktiska försäljningsökningen blev 101,5%, och december numret blev slutsålt i förtid. Dessutom gjorde TV4 Nyheterna ett inslag om kampanjen och de hemlösa i Stockholm blev en angelägenhet för hela Sverige.




Källa
http://www.situationsthlm.se/
http://www.guldagget.se/

2 kommentarer: