onsdag 25 september 2013

Kom igen - Nu Bryter Vi Tystnaden år 2014

KOM IGEN NU SOCIONOMER/SOCIALARBETARE så lyfter vi arslet ur vagnen (kontorsstolen) och skapar gemensam kraft till att organisera löneuppror, demonstrationer och manifestationer över hela landet! Låt 2014 bli socionomernas/socialarbetarnas år!

Kan sjuksköterskestudenter, kan banne mig vi socialarbetare också. Vad är skillnaden? Är vi utarbetade? Har vi gett upp? Har arbetsgivarna lyckats tysta oss? Tystat demokratin!

Hur ska det då bli bättre? Fungerar inte att gå runt och klaga i korridorerna. Fungerar inte att beklaga sig hos närmasta kollegan. Fungerar inte att en enskild person står upp för vad hen tycker och tänker och får avhysning av sin/a chef/er.

För två år sedan organiserade sjuksköterskestudenter ett löneuppror som utmynnade i demonstrationer och manifestationer över hela landet. ÖVER HELA LANDET! De krävde 24 000 kr i sommarlön. Minst.

"Kravet var enkelt: De nyutexaminerade sköterskorna sa nej till usla ingångslöner och krävde helt enkelt mer pengar. Annars vägrade de arbeta inom vården under sommarmånaderna. Gensvaret var enormt och upproret har återkommit både i år och i fjol. Och det har fått effekt: I Stockholm har 8 av 10 som krävt 24 000 fått det i ingångslön.".. (
Tidningen Aftonbladet)

Enligt tidningen Metro nobbade minst 130 nyutexaminerade Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. I somras saknades minst 170 sjuksköterskor på sjukhuset, men höjd lön som ett sätt att locka vikarier var uteslutet. Framkommer vidare i tidningen Metro att de pengar som Sahlgrenska använde för att betala lön till de bemanningssjuksköterskor man hyrde in i somras så hade man kunnat anställa dubbelt så många sjuksköterskor - om sjukhusledningen gått med på kravet att betala 24 000 kronor i lägstalön!!

Kom igen: NU BRYTER VI TYSTNADEN!!!



Nätverket Nu Bryter Vi Tystnaden´s logga


7 kommentarer:

  1. Klart som fan vi ska!

    SvaraRadera
  2. Varför finns de inte fler som dig som orkar engagera sig...
    MVH/Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det undrar jag med. Känns lite ensamt om varven. Sista tiden har jag funderat om jag verkligen ska lägga energi på problem som jag själv inte upplever mig ha på min nya arbetsplats men som jag vet finns på många arbetsplatser.. VARFÖR orkar inte folk bry sig mera!?!

      Radera
  3. Hej!
    Det handlar inte bara om ekonomiska resurser. Synsätt är än viktigare. Hur får man kontakt med någon, några inom detta nätverk som har ett fräschare modernare synsätt på familjearbete, när det gäller LVU:ade barn. Min familj / släkt är drabbad av en närmast talibanliknande syn och hantering när det gäller detta. En familj krossas ! Övertygad om att det finns några bland er därute som har andra tankar om detta än de vanliga (?) inom socialtjänsten i Stockholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att även bemötande är viktigt i vårt arbete med klienter/brukare. Nätverket Nu Bryter Vi Tystanden riktar sig till socialarbetare för att försöka få en rimligare arbetsmiljö för att detta på sikt ska hjälpa klienterna/brukarna. Vid missnöje av hantering i ärenden rekommenderar jag att anmäla till t.ex Socialstyrelsen, JO.

      Radera
    2. Jovisst kan man anmäla...men man kommer inte alltid så långt med det om ett visst synsätt, en viss kultur etc, är djupare och vidare spridd. Som den ofta är inom berörda myndigheter, rättsapparat. Avsikten med min fråga 6 november var att starta en diskussion...dela med mig av erfarenheter från en mindre rolig verklighet. Sådant som ni socarbetare sysslar med till vardags. En hantering det kan finnas synpunkter på. Själv få styrka att kämpa vidare. Finns det någon officiell blogg för detta nätverk- eller är du den enda som skriver utåt / Mvh G

      Radera