fredag 6 september 2013

Droger - sista trippen


Mimmi blev bara 18 år. Hon var ute och åt pizza med några vänner när de senare åkte iväg på en fest. På festen tog de GHB och blandade det med alkohol, en livsfarlig kombination som kan leda till andningsstillestånd. Många tror att det krävs långvarigt drogande för att ta en överdos. Men det är inte sant! Mimmi var en "vanlig" ungdom som festade med vänner.

Under detta avsnitt får vi även följa Lukas som har ett långvarigt missbruk bakom sig. Vi får följa hans resa till ett drogfritt liv. Lukas flyttade till en lite ort och kände sig utanför - saknade vänner. Han fick "vänner" genom att sälja alkohol... Senare övergick det till att sälja droger. "Jag kände mig som Al Capone, men jag var världens sämsta knarklangare”. Lukas lurades in på avgiftning och det räddade hans liv.

Berörande serie och jag rekommenderar alla att ge 28.28 min av sitt liv till detta avsnitt. Finns även fler avsnitt i serien om droger på UR. Har du tonårsbarn - visa denna serie! Alla kan och bör se den!

Du finner avsnittet är:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/utbildningsradio/image/view/droger-sista-trippen-211387


6 kommentarer:

  1. HATAR att media vinklar att kamphundar är sååå farliga bara för att få lösnummer! Folk är rädda i onödan men sant att vissa idioter har hund i fel syfte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller mediavinklingen! Speciellt när folk tror på vad de läser i media. Tyvärr är det många personer som inte bör ha hund - oavsett ras.. Inte hundens fel utan ägarens fel.

      Radera
  2. Oj skrev på fel men du hajjar väl att det va taxtexten..........

    SvaraRadera
  3. Fy fan va ja hatar droger. sett för mkt skit som händer när folk drogar!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera