måndag 15 september 2014

Jag gillar olika

Vi och dem! - Ska inte förstärkas - Nej. Men jag står för att JAG GILLAR OLIKA. Jag står för att jag är missnöjd över valet. Jag står för min åsikt att 87 % procent av Sveriges befolkning är kloka nog att se förbi SD som lockar med enkel, lättförståelig propaganda som går hem både bland unga som gamla. Partierna lovar de ena och det tredje - samtliga för att locka väljare. Även om man är missnöjd över alliansen så borde det finns mer vett än att vilja röra om i grytan och välja SD.

2014. Politiken har lagt sig på en låg nivå. Valdebatten i tv visade när utspel avlöser utspel - personangrepp, hot, kränkningar och det flaxas runt. Svåra frågor har inte enkla svar. Jag köper inte enkla svar och försöker förhålla mig kritisk. Inget är så enkelt. Finns två sidor av samma mynt och ibland undrar jag om det till och med finns tre. Ju mer insatt man blir i politiken desto knepigare känns det. Å ena sidan och å andra sidan. Jag vägrar tro att 13 % av Sveriges befolkning är rasister, elaka och idioter. Jag önskar dem mer kunskap. SD fördubblar på 4 år - något gör det ju "rätt" för att locka väljare. Men låt SD prata riktig politik - tråkig och krånglig politik så får vi se om de får lika många röster nästa gång. "Give 'em enough rope and they'll hang themselves" (The Clash).

VÅGA ta diskussionen, uteslut inte 13 % utan lägg ner konflikträdslan, frustrationen och utforska varför i helvete 13 % väljer just SD. Våga diskutera invandringspolitik. Våga möta och bemöta. Det handlar inte om olika nyanser av mittenpolitik, utan om våra liv, hur vi värderas och hur vi värderar varandra. Om fyra år är jag med och röstar i riksdagsvalet som svensk medborgare. Jag är invandrare (ja, ålänningar räknas som invandrare i Sverige), bosatt i Sverige sedan januari 2003. Jag hjälper dem som folk nätt och jämt vill se utan blundar för och går snabbt förbi i kalla Sverige - våra missbrukare, människor i utanförskap. Gör skillnad du med. Valet är över för den här gången men inte medmänsklighet. #vigillarolika
Bild:privat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar